latarnia latarnia latarnia latarnia latarnia latarnia latarnia latarnia latarnia latarnia
Projekt
opis
realizacja
sprawozdanie
konspekty
Przedmioty
j.polski
matematyka
geografia
fizyka
biologia
sztuka
informatyka
Informacje dodatkowe
historia latarnictwa
roślinność
linia brzegowa
ciekawostki
prezentacja
wywiady
nasza twórczość
bibliografia
Kontakt
nasza szkoła
napisz
Gdynia,


Śladami latarni polskiego Wybrzeża -
projekt międzyprzedmiotowy



Latarnia w Niechorzu


DANE TECHNICZNE

208 krętych schodów
• Wysokość wieży 45 m
• Wysokość światła 62,80 m n.p.m.
• Zasięg światła 20 Mm
• Położenie geograficzne: 54°05' 47'' N, 15° 04' 57''E • Charakterystyka światła:
• Okres 10 s
• Światło 0,45 s
• Przerwa 9,55 s


HISTORIA

W 1863 r.15 maja wydanie zarządzenia przez Niemieckie Ministerstwo Żeglugi o wybudowaniu latarni morskiej na wysokim, 22-metrowym, klifowym wybrzeżu,na zachód od miejscowości Niechorze.
– 1863 r. opracowanie projektu budowy latarni.
– 1866 r. zakończenie budowy. 1 grudnia latarnia po raz pierwszy zaświeciła światłem.
Latarnia została wyposażona w aparat Fresnela I klasy. Początkowo źródłem światła była lampa olejowa, w której palił się nasączony olejem knot. Zgodnie z ówczesną instrukcją, światło zapalano pół godziny przed zachodem słońca, a gaszono o wschodzie. Czas zapalania tłumaczono tym, że w pochmurne dni ciemność następuje o wiele wcześniej, niż wynika to z astronomicznego zachodu słońca.
– W 1945 r. w czasie działań wojennych, pocisk artyleryjski zniszczył całkowicie latarnię, w której mieściła się optyka i aparatura umożliwiająca świecenie latarni. Po wyzwoleniu latarnicy znaleźli w budynku 8 min, które założyli wycofujący się Niemcy. Na szczęście nie zdążyły one jednak wybuchnąć i dokonać dzieła zniszczenia.
– W 1948 r. latarnia została całkowicie odbudowana według dawnej dokumentacji, jednak zastosowano już elektryczne źródło światła i optykę sprowadzoną ze Szwecji.
– W 1948 r. 18 grudnia pierwszy raz po odbudowie rozbłysło światło w wieży. Jako jeden z pierwszych latarników obsługujących latarnię morską, został zatrudniony były marynarz pływający w polskiej marynarce wojennej. W dowód uznania jego zasług wojennych, pomimo że stracił w czasie wojny rękę, powierzono mu bardzo ważną funkcję dbania o to, żeby nigdy nie zgasło światło na latarni.
– 1997 r. funkcję latarnika objęła, po raz pierwszy na latarniach Wybrzeża Zachodniego, kobieta.
– 1999 r. Urząd Morski w Szczecinie przystąpił do remontu kapitalnego latarni. Remont został finansowo wsparty przez firmę POLKOMTEL S.A. i przez Stowarzyszenie Miłośników Latarni Morskich.

CIEKAWOSTKI

Niechorze, to piękna miejscowość położona nad Morzem Bałtyckim i jeziorem Liwia Łuża sąsiadująca z Pogożelicą. Oba miasta razem tworzą idealne i atrakcyjne miejsce wypoczynku. Niechorze składa się ze starszej części zachodniej leżącej przy wybrzeżu klifowym i nowszej części na terenach równinnych przylegających do jeziora Liwia Łuża, które jest jednym z najgłębszych jezior przybrzeżnych w Polsce. Miasto leży w województwie zachodniopomorskim, należy do powiatu gryfickiego, gminy Rewal. W części zachodniej, na 5405’47” N 1503’57” E,
w latach 1860 – 1866 zbudowana została latarnia morska. Dnia 1 grudnia 2006 r minęło dokładnie 140 lat od jej uruchomienia.
Po tej pięknej latarni oprowadzał nas pan Sebastian Kuzicki, opiekun latarni w Niechorzu. Chcieliśmy zadać kilka pytań latarnikowi, lecz jak dowiedzieliśmy się od pana Kuzickiego, akurat popłynął łowić ryby.
Na zachód od wsi Niechorze, przy krawędzi stromego klifowego brzegu usytuowana jest latarnia o najciekawszym wyglądzie zewnętrznym z polskich latarni. Podstawa latarni o wysokości 13 m jest czworokątem. Powyżej wznosi się ośmiokątna wieża, zakończona gzymsem, ponad którym umieszczona jest przykryta kopułą laterna z urządzeniem optycznym. Całość zbudowana jest z ciemnoczerwonej cegły, natomiast narożniki powyżej podstawy zostały wykonane na przemian z cegły czerwonej i czarnej. Źródłem światła jest 1000 W promiennik umieszczony w bębnowej soczewce.
Obecnie w latarni w Niechorzu mieszka jej najstarszy latarnik: pan Stefan Brodnicki.
Chcąc dowiedzieć się czegoś na temat historii budowy latarni, pan Kuzicki specjalnie dla nas otworzył wystawę, na której obejrzeliśmy zdjęcia także innych latarni w Europie. Wystawa była na prawdę ciekawa, ale i tak było to dla nas za mało. Poprosiliśmy pana Kuzickiego, aby chociaż ogólnie opowiedział nam o latarni.Dowiedzieliśmy się, że wieża latarni została wybudowana z ciemno - żółtej licowej cegły, która w dolnej części ma przekrój czworokąta, natomiast w górnej, powyżej przybudówek – ośmiokąta. Wierzchołek wieży wieńczy taras widokowy z balustradą. Próbując zdobyć więcej informacji na temat samej budowli, szukając w różnych źródłach, wyszukaliśmy, iż wybudowano ją według projektu opracowanego na podstawie zarządzenia ministerstwa z 15 maja 1863 roku. Z obu stron przylegały do wieży przybudówki o wysokości 12,2 m, z ciemnoczerwonej cegły. Na szczycie została umieszczona latarnia, w której jako źródło światła wykorzystano aparat Fresnela I klasy, według projektu inżyniera Veit-Meyera. Cztery koncentryczne knoty, z których zewnętrzny posiadał średnicę 80 mm, zużywały 442 g oleju rzepakowego na godzinę. Wysokość płomienia wynosiła 9 cm. W ciągu roku zużywano 1943 kg oleju. Soczewka była szesnastokątna. Mechanizm zegarowy poruszał pierścieniową blachę z czterema otworami, co dawało wymaganą charakterystykę.
W końcu znaleźliśmy informację, że podczas działań wojennych w 1945 roku pocisk artyleryjski zniszczył latarnię, w której znajdowała się lampa i aparatura umożliwiająca świecenie latarni. Niemcy podczas wycofywania się założyli w budynku 8 min, które zostały znalezione przez latarników po wyzwoleniu latarni i na szczęście nie zdążyły wybuchnąć. Latarnia została odbudowana według dawnej dokumentacji a jej ponowne uruchomienie nastąpiło 18 grudnia 1948 roku o godzinie 15.30
Pan Kuzicki zaproponował nam, abyśmy zeszli na brzeg morski. Lecz słysząc, że trzeba pokonać kolejne 90 schodów, część z nas straciła chęć. Mimo to nie poddaliśmy się i zeszliśmy w dół.




Latarnie
Gdańsk-Port Płn
Gdańsk-Nowy Port
Sopot
Hel
Jastarnia
Rozewie
Stilo
Czołpino
Ustka
Jarosławiec
Darłowo
Gąski
Kołobrzeg
Niechorze
Kikut
Świnoujście
Galeria zdjęć
Gdańsk-Port Płn
Gdańsk-Nowy Port
Sopot
Hel
Jastarnia
Rozewie
Stilo
Czołpino
Ustka
Jarosławiec
Darłowo
Gąski
Kołobrzeg
Niechorze
Kikut
Świnoujście